Wednesday, January 22, 2014

Kolpa özlü sözler

Bugün bir arkadaşım facebookta şu "özlü" sözü paylaşmış. 

"Unutmayın..! Yaktığınız CAN Kadar Canınız Yanacak ve Üzdüğünüz Kadar Üzüleceksiniz..!

-Hz Muhammed. (s.a.v) " 

Bu söz bana ilk bakışta Can Yücel'in bir şiirini anımsattı ve üsluba bakınca hadis olamayacağını düşündüm. İnternette basit bir taramadan sonra bu sözün hadis olmadığına dair inançlarım daha da kuvvetlendi ve böyle sallantıda olan özlü sözlerin birkaçını toplamaya karar verdim.(Bu söz için şöyle bir kaynak buldum Sorularla islamiyet bana güvenilir bir kaynak gibi geldi. Zaten benim iddiam bu sözlerin tamamıyle yalan olduğu değil bunların soru işaretli özdeyişler olduğu.)

Sanırım en popüler kolpa özlü sözlerin sahipleri arasında, Einstein, Can Yücel, Nazım Hikmet, Mevlana gibi herkesin az çok saygısını kazanmış sanatçı ve bilim adamları yer alıyor.  Hatırlarsınız bir ara da Abidin Dino'nun "Mutluluk" adlı tablosu o duvar senin bu duvar benim gezmişti facebook'ta altında Nazım'ın şiiriyle.

Can yücel yine bu sahtecilikten nasibini alanlardan örneğin google'a 
"farkında olmalı insan" yazınca ilk çıkan siteden :



Google'a "seninle olmanın en güzel yanı" yazınca ise şu sonuçlar karşınıza çıkıyor:


İlk siteye ve başlığına dikkat edin. Siteyi açtığınızda en altta bu şiirin Can Yücel'e ait olmadığı yazılı ama iş işten çoktan geçmiş oluyor hızlı facebook kullanıcıları için. Can Yücel için bu kadarlık yeter. Geri kalanlar için lütfen şu linklere bakınız:
Can Yücel'in eşiyle söyleşi
Ekşisözlük-Sahte Can Yücel Şiirleri

Mevlana içinse şunları bulabildim:


  • Suskunluğum asaletimdendir. Her lafa verecek cevabım var. Lakin bir lafa bakarım söz mü diye, bir de söyleyene bakarım adam mı diye.
  • Sevilecek biri olmadığın zamanlarda bile seni sevmeli/ Dayanılmaz olduğun zamanlarda bile sana dayanmalı /Dost dediğin; fanatik olmalı;/ Bütün dünya seni üzdüğünde sana moral vermeli/ Güzel haberler aldığında seninle dans etmeli/ Ama hepsinden daha çok, dost matematiksel olmalı...
Kaynak için:
Mevlana-Ömer Tuğrul Inançer Röportaj ( Oldukça ilginç önermeler var okumak lazım. Doğruluğunu daha çok araştırmak lazım)
Zaman Gazetesi-Sosyal Medya

Favorilerimden birisi ise Einstein'a ait : "Ben atomu insanlığa hizmet için buldum onlar bomba yapıp birbirlerini öldürdüler" 



Maalesef bu söz Ahmet Çakar'ın sunuculuğunu yaptığı bir bilgi yarışmasında kime aittir diye soruldu ve cevap Einstein olarak verildi. Yaptığım araştırmada hiçbir yabancı sitede bu söze rastlamadım. Ayrıca azıcık fizik bilen biri ( Einstein dahil ) atomun Einstein tarafından bulunmadığını bilir ve bu sözün Einstein'a ait olduğunu söylemez. (Bunun için kaynak veremiyorum çünkü türkçe için bu söz artık Einstein'ın bir sözü olmuştur bile bunun aksini söyleyen türkçe içerikli bir site bulamadım internette)

Nazım'ın "Basit yaşayacaksın" şiiri ise beni benden alanlardan ve bu şiir etiler simit sarayında altında Nazım'ın bir fotoğrafıyla asılmıştı. Şiirin bir mısrası şöyle "telefonunu sadece telefon etmek için kullanacaksın". Bu şiiri Nazım yazdıysa oldukça öngörülü bir şair diyebiliriz. Çünkü onun zamanında telefon telefon etmek dışında kafaya vurmak için kullanılabilirdi sadece. Neyse ki bu şiirin yazarı yaşıyor sanırım ve şiirine sahip çıkmaya başladı sanırım ki bu sayede Nazım'da biraz rahat etti.

Neyse demem o ki facebook'ta her gördüğünüz özlü söz bazen o kadar da özlü değil. Kaynağını incelemekte fayda olabilir.

Not: Bir söz illa ünlü birisi söyleyince değerli olmaz tabi ki ama bazı sözler altında imzası bulunan kişilerle daha anlamlı oluyor. Sanırım bu kolpa sözler de bu yüzden icat oluyor zaten.

No comments:

Post a Comment

 type="text/javascript" src="http://cdn.mathjax.org/mathjax/latest/MathJax.js"> MathJax.Hub.Config({  extensions: ["tex2jax.js","TeX/AMSmath.js","TeX/AMSsymbols.js"],  jax: ["input/TeX", "output/HTML-CSS"],  tex2jax: {      inlineMath: [ ['$','$'], ["\\(","\\)"] ],      displayMath: [ ['$$','$$'], ["\\[","\\]"] ],  },  "HTML-CSS": { availableFonts: ["TeX"] } });